Dear Listers,
When I was in High School we studied Beowulf, which was in Old English. I have been told that it was close to Old German. All I remember was that it was quite difficult to understand.
Someone mentioned a Professor, who is trying to preserve Plattdeutsch. I would be interested in having his e-mail address.
Karla Nurnberg
Frau Nurnberg,
Sie k�nnen sich den Beowulf sogar anh�ren!
http://www.beowulftranslations.net/benslade.shtml
Ich verstehe leider kein Wort.
Klaus Kunze
Dear Karla Nurnberg, I have just asked my father who had studied "Germanistik". He heard the voice
http://www.beowulftranslations.net/benslade.shtml
and told me, that the language is nearer to Althochdeutsch (German about the 10th century) and Gemeingermanisch (common language of the germanic or tutonic tribes before they splitted into different tribes as swedish, danish, german and so on. I don't know the correct terms in English) than to modern English.
Klaus Kunze
Klaus, I had a course at the University where I studies the sounds of the
German language from beginning to present. That is also were I learned
English is a Germanic language. It was long ago and I don't remember all of
it but how the language split over and over into other language was part of
that. Heide
Also mein Vater hat tats�chlich vieles verstanden, was da vom Beowulf vorgelesen wurde. Ich habe nur einzelne Worte verstanden.
Theoretisch ist mir aber klar:
Im Indoeurop�ischen wurden alle Substantive am Wortende dekliniert
Ich habe das in Latein und Griechisch in der Schule gelernt, und im Deutschen haben wir Reste davon, zum Beispiel Nominativ der Vater, Genitiv des Vaters, und im Dativ h�tte Gothe noch dem Vatern geschrieben.
Im Englischen sind alle Endungen weggefallen.
Mein Vater machte mich nach dem H�ren des Beowulf darauf aufmerksam: Dort, also im West-S�chsischen, waren alle Substantivendungen bei der Deklination noch vollst�ndig vorhanden, und zwar genauso wie im Gemeingermanischen und Althochdeutschen (Das Althochdeutsch war zeitgleich mit West-S�chsisch.
Das zu h�ren hat meinen Vater entz�ckt.
Tsch�s
KK
Pardon Goethe nat�rlich nicht Gothe, das war mein dummer Mittelfinger.