Johann Andreas Emanuel Magdalinski

Hello everyone, I am looking for assistance in finding a birth record for my 3x great grandfather Johann Andreas Emanuel Magdalinski, probably in Alstadt Hamburg, St. Jacobi, about 1794. He moved to Lauenburg in Pommern before 1839 where I found him in the Lauenburg Burgerbuch. He died in Lauenburg before 1864.

I live in Tennessee, USA so I cannot go to the State Archives in Hamburg. Does anyone know how I can get a birth record for him?

Any information or tips would be greatly appreciated!

Thank you,

Heidi Steeves

Hello Heidi,
assuming you agree, I have forwarded the email to the GGHH internal list of (genealogical society for Hamburg). Hopefully someone there will be able to help. Kind regards

Corinna (Wöhrl)

Hallo Heidi,
dein Einverständnis vorausgesetzt, habe ich die Mail an die interne Vereinsliste der GGHH weitergeleitet. Hoffentlich kann dort jemand weiterhelfen.
Viele Grüße sendet
Corinna (Wöhrl)

Thank you so much Corinna! I really appreciate it.
I don’t know how I can go any further to find my ancestor. I have my fingers crossed that someone at GGHH has an idea other than having to personally go to the State Archives in Hamburg…

Viele Grüße,

Heidi Steeves

Dear Heidi,

a team of enthusiasts at the GGHH have been compiling a „local family register“ book, feeding all sorts of information of Hamburg-families into a database and sorting them out using several sources. Following you will find the translated answer I received from Peter Doerling and Sabine Paap.

In which Lauenburg did you find Johann Andreas Emanuel, I was irritated about the entry „Lauenburg/Pommern“?
https://de.wikipedia.org/wiki/Landkreis_Lauenburg_i._Pom.

Unfortunately, especially for your ancestor, we don’t have his specific birth date. But maybe his parents are new to you.

Kind regards from the outskirts of Hamburg

Corinna (Wöhrl)

HHC3-712018
Magdalinsky, Johann Christoph
born ca. 1763
married ca. 1790 (where)?
died 5th June 1832 Hamb., 69 years. Hamburg (St. Jacobi), Schweinemarkt (Adress) / Schuhmacher (Shoemaker)
address 1796: Hamburg (St. Jacobi), Gr. Barckhof
address 1803: Hamburg (St. Jacobi), Neuerweg b. Holzdamm
geb. in Lauenburg / Pommern
1832 „hinterließ die Ehefrau, 1 Sohn unter 22 und 2 Töchter unter 18 Jahren“
(is survived by wife, one son under 22 y, two daughters under 18 years)

wife
Brandmann, Anna Maria
born ca 1765 „Amt Neuhaus“
http://wiki-de.genealogy.net/Amt_Neuhaus
married ca 1790 (where)? died after 1832

  1. known child Johann Andreas Emanuel * ca 1792 (where)?
    1839 was „Bürger“ in Lauenburg / Pommern

  2. known child Johann Martin Friedrich * 29.12.1794 # N3 HH-Jacobi
    buried 2.4.1795 HH-Gertrud page 175

  3. known child Rebecca Catharina Maria * 25.2.1796 #144 HH-Jacobi page 250

  4. known child Catharina Dorothea Elisabeth * 12.9.1798 # 675 HH-Jacobi S.437

  5. known child Anna Marg. Juliana * 20.8.1800 #643 HH-Jacobi S.585

  6. known child Johann Carl Ferdinand * 19.1.1803 # 95 HH-Jacobi S.773

  7. known child Anna Maria Fridrerica * 26.9.1806 # 721 HH-Jacobi S.1101

  8. known child Johann Joachim Martin * 27.2.1809 # 198 HH-Jacobi
    married 13th March 1836 #29 HH-Jacobi S.195
    HHC4-461042 (family-number)

  9. known child Johann Peter Wilhelm * 9.6.1811 # 468 HH-Jacobi S.385

The researchers haven’t found the marriage-register yet, nor the baptism of Johann Andreas Emanuel.
However, they have only searched St. Jacobi, not the other churches.

Die Anhänge sind nicht ankommen, ich habe eine Meldung gekriegt das mein Email zu groß war für Discourse. Wie kann ich Euch die Anhänge schicken?

Hier ist meine Antwort ohne Anhänge:

Good morning Corinna,

This is wonderful information, thank you! I did not know who Johann Andreas Emanuel Magdalinski’s parents could be.

Ich versuche in Deutsch zu schreiben. Mein Deutsch ist nicht sehr gut, so hoffentlich kannst Du alles verstehen.

Entschuldigung das ich Dich irritiert habe, das tut mir sehr leid. Ich meinte das Johann nach Lauenburg, Kreis Lauenburg, Pommern hingezogen ist (heute Lebork in Polen).

In der Burgerbuch Lauenburg 1801-1850 finde ich Johann in 1839 (Emanuel scheint sein Rufname zu sein):

Emanuel Magdalinski, Schuhmacher, Hamburg, 44 ev.

In die Liste der sämtlichen Civil-Einwohner in Lauenburg und den dazugehörigen

Eigenthumsvorwerken pp. von 1843 finde ich Ihm auf Seite 41 mit seine Familie:

Paradestr. 150

Magdalinski Emanuel Schuhmacher 50 E — Magdalinski, geb. Poedtke Emilie dessen Ehefrau 26 E —

Magdalinski August dessen Sohn 5 E — Magdalinski Wilhelm dessen Sohn 3 E - Magdalinski Eduard dessen Sohn 1 E

Poedtke Gottfried Bursche 15

Er hat Emilie Paedtke geheiratet 27 Oct 1837 in Lauenburg und hatte 5 Kinder: August, Emanuel, Wilhelm, Eduard und Heinrich.

Ich weiß nicht ob Anhänge erlaubt sind in Discourse, aber ich versuche die Dokumente als Anhang zu diesen email zu schicken.

Ich habe 3 Fragen. Wenn es nicht Zuviel trouble ist, Kannst Du bitte Sabina und Peter fragen:

  1. Ich verstehe das keine Taufe für Johann gibt bis jetzt. Gibt es ein Dokument irgendwo das Zeicht das Johann ein Kind von Johann Christoph Magdalinski und Anna Maria Brandmann ist?
  2. Ich bin sehr interessiert in der Sterbeurkunde von Johann Christoph. Ist es möglich einen Kopie davon zu kriegen?
  3. Habe ich es richtig verstanden das Johann Christoph in Lauenburg geboren ist?

Es gab auch einen Emanuel Magdalinski (1771-1856) in Lauenburg. Er ist der Alter wo er einen Bruder von Johann Christoph sein könnte. In der Heimat Kalender für der Kreis Lauenburg 1939 gibt es einen ganzen Stammbaum für ihm.

Mit Discourse habe ich ganz wenig Erfahrung. Bitte sage mir Bescheid ob die Anhänge angekommen sind. Wenn nicht, ich kann sie nochmal schicken mit email, ich muss nur wissen am wem ich es schicken soll. Meine email Adresse ist heidisteeves@hotmail.com.

Nochmal vielen Dank für die ganze tolle Information. Ich freue mich sehr!

Einen schönen Tag wünsche ich Dir.

Vielen Grüße aus Tennessee,

Heidi Steeves