Hallo Liste,
ich beschäftige mich zur Zeit mit meinen JARCK-Vorfahren aus Nordschleswig. Ich gebe alle mir bekannten Daten an. Vielleicht kann jemand der Teilnehmer fehlende Daten ergänzen.
Meine Ururgroßmutter Helene Marie Christine Nicoline JARCK
* 13.3.1844 Niebüll
+ . . . Steinbeck / Mecklenburg
oo 13.6.1862 in Zarpen / Holstein mit Hermann Johann Friedrich DARJES
ihre Eltern sind:
Jens Christian JARCK
* 6.2.1810 Tondern
+ 15.11.1878 Zarpen
oo ..... 1841 in Hadersleben mit:
Maria KIELDRUP
*20.2.1814 Hadersleben
+..... 1848 Gravenstein (?)
Jens Christian JARCK war 1834-1838 Hauslehrer bei Kammerjunker von Krogh, 1838-1845 Lehrer in Süd-Niebüll, 1845-1850 Lehrer in Gravenstein, verabschiedet, danach bis 1860 Privatlehrer in Hadersleben und bis 1877 Organist und Lehrer in Zarpen / Holstein.
Ich habe in einer dänischen Schulchronik von Gravenstein einige Zeilen zu seiner Tätigkeit gefunden. Falls mir jemand unter den Mitlesern diese übersetzen könnte, würde ich mich sehr freuen.
1845 25. april
Tidligere lærer i Nibøl Jens Chr. Jarck udnævnes til Løcks efterfølger.
1845 7. juni
Udnævnes en ny andenlærer ved navn Lassen. Løn 73 rdl.
1850 8. december
Der foreligger den første skrivelse på dansk.
I denne skrivelse meddeler 1.lærer Jarck, at han er det danske sprog mægtig og lempelig vil indføre danskundervisning i skolen, eftersom pastor Engel, Adsbøl, også har indført dansk kirkesprog.
1851 12. januar
Skrivelse på dansk, der direkte giver ordre om at indføre dansk skole- og kirkesprog i Gråsten. Hornemann, Augustenborg, - nu ikke længere Hertugen - opfordrer pastor Engel til at sende en skrivelse, som skal bekræfte, at dette er sket.
1851 8. marts
Svarer pastor Engel, at alt er i orden.
Godserne i Augustenborg og Gråsten er nu overtaget af den danske stat, og hele administrationen bliver dansk.
En skrivelse fra administrationen af de Augustenborske og Gråstenske godser dateret
Aabenraa den 10. Maj 1851 meddeler, at 1.lærer Jarck forfægter sine egne tysksindede meninger. Han anmodes om at søge andet embede, og man giver ham en vis frist.
I stedet søger Jarck om pension, men den bliver meget lille, og derfor ansøger han om forhøjelse, så han kan leve af den.
1851 6. juli
Meddeler administrationen, at Jarck får udbetalt løn til medio august og derefter 500 mark eller 125 rdl. Til andenbestemmelse bliver truffet.
1851 23. august
I følge et kaldsbrev udnævnes Jarck's efterfølger, nemlig Christoph Emil Olsen til skoleholder, organist og degn.
Der Vater von Jens Christian JARCK war:
Tonnes (Tönnies) JARCK
* .. Tondern
+ ..
oo 5.4.1807 in Tondern in zweiter Ehe mit Helena PETERSEN aus Hoyer
Er erhielt am 10.10.1785 das Bürgerrecht als Kupferschmied in Tondern
Sein Vater war:
Paul JARCK
* .... Stade (?)
+ ....
oo Hanna Maria Schmidt
Er erhielt am 23.11.1747 das Bürgerrecht in Tondern als Kannengießer.
Mit freundlichem Gruß, Enrico Darjes